پوشش FBE اپوکسی پودری ذوبی تک لایه


۱- پوشش FBE اپوکسی پودری ذوبی تک لایه:
پوشش‌های پودری FBE از جدیدترین سیستم‌های پوشش لوله مطابق با استانداردهای  (NACE RP ۰۳۴۹) - (NACE RP ۰۴۰۲) - (CAS Z ۲۴۵,۲) - (ISO ۲۱۸۰۹-۲) - (IGS-M-TP-۰۲۶) است که در برابر حرارت بالا مقاوم و همچنین مناسب برای عملیات خطوط لوله در خشکی با دمای بالا و یا زیر یا روی زمین می‌باشد. محدوده دمای عملیات این نوع پوشش از ۷۰ تا  ۱۲۰ درجه سانتیگراد بوده که به صورت تک لایه با ضخامت بین ۳۰۰-۵۰۰ میکرون بر روی لوله‌های با قطرهای مختلف اجرا شده و با شرایط اقلیمی متفاوت میهن عزیزمان ایران سازگار است.
مهمترین ویژگی های این نوع پوشش:
•    مقاومت بالا نسبت به اسیدها و مواد قلیایی
•    عایق الکتریکی مناسب (سازگاری با فرآیند حفاظت کاتدی)
•    مقاوم نسبت به حرارت بالا
•    مقاوم در برابر تنش‌های خاک
•    چسبندگی بالا به لوله‌های فولادی
•    مقاوم در برابر ضربه

۲- پوشش FBE اپوکسی پودری ذوبی دو لایه (DL-FBE):
در این روش لایه اول مطابق با روش تک‌لایه به منظور حفاظت در برابر خوردگی با ضخامت ۳۰۰-۵۰۰ میکرون اجرا شده و سپس لایه دوم با ضخامت ۳۰۰-۵۰۰ میکرون (مجموعا ۶۰۰-۱۰۰۰ میکرون) جهت حفاظت‌های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی اعمال می‌گردد.
این پوشش از لحاظ ضدخوردگی و خواص مکانیکی در مرتبه بالاتر قرار داشته و همچنین دارای چسبندگی بالا و سازگار با فرآیند حفاظت کاتدی می‌باشد.

۳- پوشش داخلی FBE برای لوله‌های حفاری:
این پوشش به طور ویژه برای حفاظت سطح داخلی لوله‌های حفاری چاه های نفت و گاز طراحی شده است. ماهیت ضد سایشی منحصر به فرد این پوشش به‌گونه‌ای است که سطح داخلی لوله‌های حفاری را در محیط بسیار گرم و خورنده چاه در مقابل گل حفاری و سایر ترکیبات خورنده و ساینده محافظت می‌نماید.

۴- پوشش داخلی FBE برای خطوط انتقال سیال ترش:
این پوشش داخلی به طور ویژه جهت محافظت خطوط لوله انتقال سیال ترش که حاوی CO۲، H۲S و سایرترکیبات خورنده می‌باشند طراحی شده است. فقط تعداد معدودی از پوشش‌های داخلی FBE ، توان محافظت سطح داخلی خطوط لوله و اتصالات فولادی را در محیط بسیار خورنده گاز و نفت خام ترش دارند. پوشش‌های داخلی FBE ، تنها راه‌حل ممکن با سابقه روشن و قابل اتکاء در محیط‌های ترش هستند.

۵- پوشش داخلی FBE برای خطوط انتقال نفت خام:
این پوشش بطور ویژه برای استفاده در سطح داخلی خطوط انتقال نفت خام طراحی شده است که نه تنها از طریق حفاظت سطح داخلی در مقابل خوردگی عمر مفید خطوط انتقال نفت خام را افزایش می‌دهد, بلکه به دلیل سطح صیقلی خود باعث کاهش اصطکاک و در نتیجه بهبود جریان نفت در طول خط لوله می‌گردد.

۶- پوشش داخلی FBE برای Tubings:
این پوشش بطور ویژه برای حفاظت سطح داخلی لوله‌های فولادی (لوله‌های تولید) و لوله‌های جداری تولید در چاه‌های نفت و گاز طراحی شده است. این پوشش نه تنها سطح داخلی را در مقابل خوردگی محافظت می‌نماید بلکه جریان سیال هیدروکربنی را نیز از طریق کاهش نیروی اصطکاک به دلیل سطح صیقلی خود بهبود می‌بخشد.

۷- پوشش داخلی FBE محافظ خوردگی و بهبوددهنده جریان سیال:
پوشش داخلی بهبوددهنده جریان و محافظ خوردگی، بر پایه پودر اپوکسی جهت حفاظت سطح داخلی خطوط لوله حامل سیالات هیدروکربنی عمومی طراحی شده است. این پوشش با هزینه‌ای مناسب، ضمن بهبود جریان سیال، طول عمر خط لوله را از طریق حفاظت سطح داخلی در مقابل خوردگی افزایش می‌دهد.

۸- پوشش داخلی FBE برای خطوط لوله حامل آب دریا و آب شور:
این پوشش به طور خاص جهت استفاده در خطوط لوله حامل آب دریا و آب شور طراحی گردیده است, زیرا طبیعت آن، محیط خورنده‌ای را به وجود می‌آورد و محافظت سطح داخلی خطوط لوله نیازمند چنین پوشش داخلی ویژه‌ای با توان ضد خوردگی فوق العاده است.

۹-پوشش داخلی FBE برای خطوط لوله حامل پساب:
این پوشش بطور ویژه برای خطوط لوله حامل پساب و فاضلاب طراحی گردیده است. خطوط لوله فاضلاب بدلیل امکان بالقوه وجود H۲S و CO۲، به پوششی مقاوم و قابل اطمینان برای محافظت سطح داخلی نیازمند هستند؛ این پوشش به نحو مطلوبی برای تامین این منظور در نظر گرفته شده است.

۱۰- پوشش FBE داخلی برای خطوط لوله انتقال آب آشامیدنی:
این پوشش به طور ایده‌آل الزامات و نیازمندی‌های بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی خطوط انتقال آب آشامیدنی را تأمین می‌نماید. از ویژگی‌های این پوشش، فرموالسیون خاص آن است که یک لایه شبکه‌ای درهم تنیده‌ی مستحکم را ما بین سطح داخلی لوله و آب آشامیدنی در سراسر خط لوله ایجاد نموده و جریان پذیری آب را بهبود می‌بخشد. این پوشش به دلیل ساختار شیمیایی و فناوری اجرای آن فاقد هرگونه آلایندگی بالقوه مانند حلال‌ها و یا مواد پخته نشده که سلامت آب آشامیدنی را تهدید می‌کنند می‌باشد.